Bakgrund
Vi är två småföretagare som flyttade till Stenbäck i Torsås kommun 2002, efter att ha levt i Malmö i många år. Stenbäck är en liten by med några få hushåll en dryg mil sydväst om Torsås.

Under de år vi bott här har vi märkt att intresset för ekologiskt och närproducerat är ganska lågt, jämfört med våra erfarenheter från Malmö. Tendensen att åka utanför kommunen och handla billigt på stormarknad är ganska utbredd. Följden av detta blir att transporterna ökar när var och en kör 3-5 mil i sin egen bil för att handla i Kalmar eller Karlskrona. Bygdens butiker utarmas och som småskalig producent blir det svårt att konkurrera med stormarknadernas låga priser. Flera av butikerna i Torsås ägs och drivs av människor som närmar sig pensionsåldern och frågan är om det finns någon som vill och vågar ta över när den dagen kommer.

Vi vet även att det i kommunen tillverkas en hel del olika typer av produkter som grönsaker, plantor, förädlade matvaror, bruks- och konstföremål.

Vad skulle Bygdens Marknad kunna vara?
Vår tanke var att Bygdens Marknad skulle kunna vara en förening av lokala producenter som till största del arbetar med närproducerade råvaror och som har en gemensam försäljningslokal dit varorna levereras. Försäljningslokalen skulle kunna vara belägen utanför centrala Torsås, i vår vackra bygd, och därmed bli ett utflyktsmål både för kommunens invånare och för våra turister. I lokalen kan även rymmas en utställning av lokalt hantverk och lokala utflyktsmål. Man kan ordna bytesdagar för allmänheten så att saker och ting man tröttnat på eller inte längre behöver kan återanvändas av en ny ägare.

Mål
Att genom nätverk och samarbete utveckla gemensamma försäljningsmöjligheter för småskaliga företagare och producenter i Torsås kommun. Tänkbara möjligheter är:
• bilda en förening
• göra en gemensam hemsida/blogg för intern kommunikation och gemensam marknadsföring
• ordna en gemensam försäljningslokal för försäljning, uställning och bytesdagar

Syfte
• göra kommunens småskaliga produktion synlig och attraktiv för kommunens invånare och därmed skapa mer handel på lokal nivå
• attrahera turister
• göra det mer lönsamt att vara småskalig producent i kommunen
• locka fler att våga starta småskalig produktion
• bidra till att Torsås kommun blir en attraktiv kommun att bo kvar i och flytta till

Med denna förstudie vill vi skapa förutsättningar för nya nätverk och samarbeten i Torsås kommun genom att:
• inventera vilka småskaliga företagare och producenter som finns i kommunen
• intervjua dem om deras verklighet, behov och önskemål
• undersöka intresset för vårt huvudprojekt hos dessa
• ordna föreläsningar om fungerande samarbeten på andra ställen med inbjudna föreläsare
• skapa bra förutsättningar för ett genomförandeprojekt

Projektorganisation
Projektledare: Monika Hulthe, driver plantskolan Ekoplantan och hantverkar i ull, tel 0730-33 22 36, Ekoplantan, info@ekoplantan.se
Projektmedarbetare: Lena Andersson, getbonde, fotograf, webbdesigner och idémakare, tel 070-691 23 43, Asonbild, lena@asonbild.com
Resurspersoner som deltar vid behov: Lise-Lotte Gustafsson, Turistchef i Torsås kommun, liselotte.gustafsson@torsas.se och Ingabritt Karlsson, Möre Resurscentrum, ibk@moreresurscentrum.com

Följande aktiviteter har genomförts:
Vi har sökt upp så många producenter vi kunnat hitta, dels genom utskick till de vi redan visste fanns, dels genom upprop i media, både tidningar och radio. Vi har finkammat internet och lusläst alla telefonkataloger, annonserat på anslagstavlor, delat ut broschyrer och pratat med alla vi kommit i kontakt med. Vi la upp en hemsida och en sida på Facebook så att vi kunde vara synliga även denna väg.

Ett första möte hölls den 10 februari i Torsås
Vi presenterade förstudien och tanken med Bygdens Marknad och genomförde en workshop med hjälp av Anders Lareke, konsult inom lokal mat och besöksnäring. Deltagarantalet var 33 personer och engagemanget stort.

Många ideer om vad Bygdens Marknad skulle kunna vara kom fram under workshopen men detsom slog oss mest när vi tittade på alla gruppers svar efter mötet, var att det var så tydligt att vi hade så många gemensama bilder av vad Bygdens Marknad skulle kunna bli. Här är de mest framträdande ideerna:

• en inventering över vad kommunens producenter erbjuder
• ett fast försäljningsställe som även kan fungera som träffpunkt för turister och lokalbefolkning
• upplevelserundor i kommunen där man besöker 3-4 producenter i ett särskilt område
• en gemensam hemsida, broschyr och karta
• nätverkssamarbete som också främjar gemenskapen mellan företagarna och bygderna (Söderåkra, Gullabo, Bergkvara och Torsås)
• att presentera alla lokala producenter i en utställningsmonter på Turistbyrån
• lokala marknadsdagar

Därefter gick vi vidare med ytterligare tre möten som vi höll i de olika delarna av kommunen i syfte att medverka till att ena och förena bygden.

Möte 3 mars i Gullabo – 19 pers
På detta möte presenterade vi oss och våra verksamheter för varandra. Dels för att lära känna varandra, dels för att se hur vi kan samverka på olika sätt i form av paket och upplevelserundor. Vi funderade över vad vi kan göra redan i år och vad som är realistiskt att hinna och orka med av de förslag som kom fram på förra mötet.

Diskussionen om vad som kan rymmas i en projektansökan fortsatte men det är en svår diskussion, eftersom alla inte har kunskap om vad det innebär. Då trodde vi fortfarande att vi skulle hinna med att få in en ansökan under våren. Vi bestämde oss för att skicka ut en enkät till alla vi fått kontakt med hittills.

Från Turistbyrån fick vi en fråga om vi vill synas utanför Turistbyrån varje måndag eller tisdag, då det är flest besökare, under turistsäsongen som är 11/6-2/9. Vi beslöt att försöka få ihop några personer till varje tisdag.

Presentationen av oss själva och våra verksamheter var så intressant att vi bestämde oss för att göra studiebesök i varandras verksamheter.

Möte 17 mars i Bergkvara – 11 pers
Enkäten vi skickade ut till alla som varit på våra träffar besvarades av 20 personer och redovisades på mötet. Vi pratade mer om en eventuell projektansökan och vem som i så fall ska stå för den. Ett gäng företagare eller en förening, eller både och?

Alla som presenterade sig på förra mötet fick en röd prick på vår kommunkarta och då blev det så tydligt att vi kan samverka i upplevelserundor.

Här följer en sammanfattning av svaren från de 20 som svarade på enkäten:
Öjebomåla Trädgård
Linnea Natur HB
Inga Grimm, konstnärlig verksamhet, ingen hemsida
Valleberga Örtprodukter
Siv & Kalle i Brömsebro, ingen hemsida
Monika Löfström, Slöjdhuset
Asonbild
Ekoplantan
MONKI design
Eco Care, ingen hemsida
Weines blommor, ingen hemsida
Rolf Eriksson, Slöjdhuset
Stenvide
Ull och skinn, Slöjdhuset
Mamamo’bra, ingen hemsida
Irma Folkesson, ingen hemsida
Happy Paper
Rock’n Design
Kus’ krukmakeri
Glosebodha Timmergård
Yvonne Amper, ingen hemsida

Produkter som tillverkas och sådana som säljs som återförsäljare:
• konst i alla möjliga former, ”recyclade” möbler
• tillverkar och säljer ekologiska hudvårdsprodukter i egen butik, via webshop och återförsäljare
• handmålat porslin
• trähantverk
• textil, lappteknik
• bild & film
• grönsaksplantor och kryddväxter, färska grönsaker
• ullhantverk från egna får, linnekläder i egen design
• återförsäljare av ekologiska hudvårdsprodukter och matvaror
• fuchsia- och pelargonplantor, ved
• svarvade skålar, ljusstakar mm
• chutney, marmelad, sylt mm
• produkter i ull och skinn
• stickade och virkade sjalar, sydda kassar mm, återförsäljare av garn och zonterapitofflor
• vävda alster, mest bruksartiklar som handdukar och dukar
• personliga tavlor och tryck, skärbrädor
• sydda kläder i egen design
• handdrejade bruksföremål i stengods och trädgårdsprodukter i lergods
• hantverk av ull i alla former, även blandat med andra material och skinn

Tjänster som erbjuds:
• trädgårdstjänster, kurser, föreläsningar
• översättningar sv-ty och eng-ty
• uthyrning av 70 kvm rum till kurser och seminarier, utställningsrum, kan ställa ut andras konst
• föredrag om hud och hudvård
• visning av självhushållargård
• kurser i odling på friland och i hobbyväxthus, tillvaratagande av örter och tomater
• ansiktsbehandlingar & Reiki Healing
• kurs i hantverksmässig marmelad-, sylt- och chutneytillverkning
• kurser i Måla för att må bra och Fritt skapande med stickor och virknål, coachning
• vävstuga
• lagning av kläder
• keramikkurser, utbildning och arbete till personer med funktionshinder
• sammankomster i trevlig omgivning på 1500-talsgård, ev med mat, historiska föreläsningar, musikafton
• ullhantverkskurs

Många var inbokade på evenemang under året, flera skulle på samma:
• Gullabo påskmarknad
• Våryran i Torsås
• Konst Runt
• Ölands skördefest
• Gullabo marknad
• Sparrishelgen i Kristianopel
• Öppen trädgård med Trädgård Runt Hörnet-projektet
• Pelargondag i Ronneby
• Växtharknad på Capellagården
• Pelargondag i Bråbo
• Sensommarfesten i Torsås
• Lövmarknad i Karlskrona
• Konstutställning på Svanås säteri utanför Växjö
• Bild & Formgruppens konstutställningar på Amigo Konsthall i Emmaboda
• Gullabomässan
• Bergkvaradagen
• Marknad i Kosta
• Motorfordonsträff med dans i Gullaboås
• Nostalgiafestival i Ronneby

Flera företag har även egna evenemang inbokade i sin verksamhet, vilka inte är upptagna här.

8 st vill medverka i en fast försäljningslokal
13 st vill delta i upplevelserundor
14 st vill vara med på marknadsdagar under turistsäsongen
15 st vill vara med på marknadsdagar övriga tider på året
20 st vill synas på Bygdens Marknads hemsida
16 st vill presentera sin verksamhet i en monter på Turistbyrån
12 st vill delta i marknad utanför Turistbyrån ett par gånger i sommar

Övriga företag eller personer som deltog i förstudien men som inte svarade på enkäten:
Inga-Britt Karlsson, resursperson från Möre Resurscentrum
Anna Nilsson, reporter på tidningen Barometern
Margareta Kus, Torsås
Anne Johansson, Gröna Älvan
Annalena Schönbeck, Ateljé Lindgården
Maria Karlsson, Bergkvara
Håkan Algotsson, kommunalråd Torsås kommun
Victoria Svensson, Långasjö
Bengt Pettersson, Bengt Petterssons Måleri
Emma Engdahl, Söderåkra
Peter Frick, Torsås
Lise Eriksson, Gullabo
Margareta Jonsson, Gullabo
Peter Johansson, Johanssons Delikatesser & företagsgåvor
Karin Christiansson, Johanssons Delikatesser & företagsgåvor
Lise-Lotte Gustafsson, Turismansvarig Torsås kommun
Gunilla Palmqvist, föreningen Olssonska Gården, Torsås
Britt-Marie Ljunggren, föreningen Olssonska Gården, Torsås
Sten Bondesson, Gullabo
Maj-Lis Johansson, textilslöjdare
Bo Engström, Boslöjd
Karl-Gustav Hjelmberg, Emmaboda

Vidare genomförde vi två studiebesök i varandras verksamheter för att lära känna varandra bättre och se hur vi kan samverka.

Studiebesök 31 mars
11 personer besökte 5 verksamheter.
Rock´n Design – Margareta Granholm visade sin butik i Torsås där hon säljer egen designade
kläder.
Kus Krukmakeri – Norbert Kus visade sitt krukmakeri i Torsås.
Yvonne Amper som hantverkar i ull från egna får i Applerums by strax utanför Torsås.
Stenvide – Eva Stenvide som kokar marmelad & chutney i Söderåkra.
Ateljé Lindgården – Annalena Schönbeck som arbetar med lera och glas i Siggesbo.

Studiebesök 2 april
13 personer besökte 4 verksamheter.
Ekoplantan – Monika Hulthe säljer ekologiskt odlade grönsaks- och kryddplantor i Stenbäck.
Weines blommor – Weine Arvidsson driver upp fuchsia och pelargoner mitt i skogen i Skärgöl.
Ateljé Inga Grimm – Inga Grimm målar färgsprakande konstverk, i Juansbo utanför Gullabo.
Glosebodha Timmergård – en nybyggd stormansgård från 1500-talet, strax utanför Gullabo med konserter och föredrag.

Vårt sista möte hade vi den 7 april i Söderåkra – 10 pers
På vårt avslutningsmöte fortsatte disussioner om projektansökan. Vi beslöt att arbeta vidare med den i en mindre grupp med Monika som samordnare. Vidare diskuterade vi vilken typ av förening vi skulle bilda, men inget beslut togs. Vi pratade även om vilken avgränsning vi ska ha vad gäller vad som räknas som lokalproducerat och den diskussionen måste fortsätta.

Media där vi synts:
10/1 la vi ut hemsidan och facebooksidan
12/1 Monika var i direktsändning i Radio P4 Kalmars morgonprogram Müsli.
12/1 Artikel i Östran
12/2 Artikel i Barometern
8/2 Artikel i Kalmar Läns Tidning
23/2 Artikel i Kalmar Läns Tidning
4/3 Artikel i Torsåsposten och på cenerparties blogg av Håkan Algotsson, gruppledare för centerpartiet

Vad har förstudien visat?
Vi hade själva en del tankar om vad Bygdens Marknad skulle kunna vara och blev glada att se att många av dem vi kom i kontakt med hade liknande idéer. Förstudien har visat att det finns en vilja till och ett behov av att samarbeta för att utvecklas. Upplevelserundor under turistsäsongen är ett exempel på det. Där kan flera verksamheter kopplas ihop och befrukta varandra.

Vidare finns det ett stort behov av att bli mer synlig. Flera personer har inte visitkort, broschyrer eller hemsida och de allra flesta finns inte med på facebook eller annan social media. Kompetensutveckling inom dessa områden är viktigt. Både inom det egna företaget eller verksamheten, men även tillsammans i olika konstellationer.

Samarbete med Turistbyrån borde kunna utvecklas på många sätt och ett provar vi redan i år, genom att ha gemensam marknad utanför Turistbyrån en dag i veckan under turistsäsongen.

Många av deltagarna är redan med på marknader med sin egen verksamhet men vill ändå ha fler marknadsdagar. Inom kommunen finns redan flera olika marknader, mer eller mindre välbesökta både vad gäller utställare och besökare och kanske är det inte fler marknader som behövs, utan i stället en större arbetsinsats vad gäller deltagande och marknadsföring.

Ett fast försäljningsställe var intressant för mindre än hälften av dem som svarade på enkäten. Några personer har egna butiker och den del hantverkare har gemensam försäljningslokal i Olssonska Gården i Torsås.

Hur går vi vidare?
Vi tycker att vi fullföljt vår avsikt med förstudien genom att:
• inventera vilka småskaliga företagare och producenter som finns i kommunen. Vi inser samtidigt att det finns fler än de vi hittade. Många kontaktades inför förstudien och 42 intresserade människor deltog i våra möten. Några har hört talas om Bygdens Marknad och kontaktat oss efteråt och velat vara med.
• intervjua deltagarna om deras verklighet, behov och önskemål och insett att vi har många gemensamma önskemål och behov, som uppfyllda skulle kunna stärka oss som företagare.
• undersöka intresset för vårt huvudprojekt hos deltagarna och fått en stark känsla av att vi är på rätt väg.
• ordna föreläsningar om fungerande samarbeten på andra ställen med inbjudna föreläsare och haft en workshop som gav många spännande idéer som kan utmynna i nya affärsidéer.
• skapa bra förutsättningar för ett genomförandeprojekt och det avser vi att gå vidare med.

Stenbäck den 8 augusti 2011
Monika Hulthe
Projektledare

Leave a Reply